Nettbutikk

Med Runar til Bornholm mars 2013
Written by: runark
17.03.2013 14:35

Like sikkert som det går mot vår kommer Nordisk Fiskeutstyrs tur for en dag. Skjønt, mye vår var det ikke å se i løpet av de 64 mil ned til Ystad. Turen ut fra Oslo kl 04.30 lørdag morgen var av det lite hyggelige slaget, nysnø og glatt. Da vi nådde Særp og plukket opp Geir ble det fine kjøreforhold videre nedover.

Vi hadde lagt opp til god tid, men tiden flyr tydeligvis. For å gjøre en lang historie kort, det endte med at vi nesten ikke nådde båten Ystad-Bornholm. To av bilene kom seg akkurat inn på båten mens den tredje siste lå lenger bak. Jeg måtte hale ut tiden med mannskapet på båten og fikk de faktisk til å vente. Det endte derfor godt. Båten skulle gå 12.30, neste båt gikk kl 21.00.

Så da var vi alle mann klare for å innta Østersjøens perle. De fiskesugne sjøørret fiskerne består i år av Trond M. Loktu, Geir Ellingsen, Truls Pedersen aka Capt. Morgan, Morten Kolstad, Trygve Gullaksen, Joachim Strømsnes, Pål Wefring, Roger Knutsen og undertegnede Runar Kabbe.

Vi ankom Verona kl 14.00. Sola sto høyt og gradestokken viste 3 varme grader. Her skulle fiskes, så turen inn i vaderen tok ikke lang tid. Den lille fiskeøkta vi fikk ga to sjøørret, en liten blank og en farget på ca 1,5 kg. Begge på rekeimitasjon. Vannet er kaldt, ca 1,5 grad. Vær prognosen lover ikke godt med snø på mandag og snøstorm på tirsdag. Det er meldt minus 4 grader i morgen tidlig. Skal vi fiske i første lyset? Ja det skal vi……….

Søndag 17.mars

Det var fint å fått strekt fluelina og fått orden på remediene i går, det var jo tross alt årets første fiskedag for alle, så ting må på plass. Fiskeuka startet offisielt i dag.

Morgen kaffen kom inn i kroppen i samme takt som kroppen kom inn i vaderne.

Ikke en sky og se, men kald gufs fra sørøst og minus 4 grader. Ikke mye å melde, ingen av oss landet fisk. For å dekke flest mulig fiskeplasser var vi i gang med tre biler, på kryss og tvers over øya. Vi prøvde å finne lune områder som sjøørreten kanskje ville trekke mot. Vinden dro på utover dagen så det ble folksomt på nord og østkysten. Vannet holder 1,5-2 grader og iskald vind, så det ble vanskelig. Selv om sola skinte ga den ikke oss mye hjelp. Vi skal ha for innsatsen, ingen tullegjeng det her. Sjøørreten beveger seg ikke særlig mye og er heller ikke tett på land, hvor det er langt mellom byttedyrene. Sluk dengere og bombarda fiskere hadde heller ikke noe å slå i bordet med under bordrunden på Verona.

Det er ventet verre vær i morgen og tirsdag, men vi krysser da fingrene for bedre vær.

Ny dag i morgen og nye muligheter.

Mandag 18. mars

Det blåser i dag 14 sek. meter vind østlig og 2 minus grader. Vi bestemte oss for å droppe morgenøkta. Etter frokost kl 09.00 prøver vi oss……………

Har hatt problemer med nettet i dag.

Altså………… det er bare for kjipt med været. Gud bedre og det blåser og vinden er bare iskald. Når det blåser 15 sek.meter, Lufthavnen er oppe i 19 sek.meter østlig, blir det utfordrende å være fluefisker. Det ble folksomt på vestkysten. Fra Rønne og nordover var eneste mulig steder å fiske uansett flue eller sluk. Vinden kom bakfra, men også høyre og venstre kastevinder. Man måtte passe på for ikke blåse overende i de verste vindkastene. Man måtte også passe på å få lagt ut flua i mellom vindkastene, ellers var det håpløst. Vinden gjorde akkurat det den ville med fluelina i de fleste tilfellene.

Klokken 14 på Levka var det pølser, pølsebrød og grill for alle som var på Verona. Per og Bettina sto for varme herlige pølser som gikk ned på høykant. Brus eller øl hørte med, men det var ikke nødvendig å stress drikke, den holdt seg kald leeeeeenge.

Nok en dag med god innsats ved kysten men sjøørreten er, som man skjønner, ikke interessert i noe som helst, annet enn å holde seg i ro der den måtte være. Ved bor runden Verona var det ingen som hadde fått fisk.

I natt og i morgen er det meldt samme vind og styrke, men variasjon i form av snø!!

Tirsdag 19. mars

Snøen kom som de meldte. Vinden er hard og snøen pisker i ansiktet når vi stikker hode på utsiden Verona. Vi gikk rett til frokost kl. 09. I skrivende stund har vi holdt oss innendørs, vel, tre mann måtte ut å prøve. To timer senere kom de tilbake uten å ha hatt flex i klingen.

Vi skal nå til Svaneke for øl bryggeri besøk og lunsj. Noe må vi finne på.

I morgen er det meldt dreining til nordlig vind retning og minkende, men fortsatt kaldt. Vann temperaturen synker ytterligere og nærmer seg 1 grad!!

Like etter jeg var logget av for tur til nevnte Svaneke, ble turen dit avlyst. Brøytebilen(e) brøytet ikke etter kl. 16, så de ville ikke kjøre oss dit. Fikk følelsen av heftig vær. Når de tropiske orkanene får navn skjønner man straks at det er heftigere saker på gang. Samme her på Bornholm, når ikke brøytebilen vil kjøre er det heftig shit på gang.

Så da var det tilbake til soffen, vi satt på ”only the river knows” dvd og benket oss rundt flatskjermen med flasker øl. Filmen gikk ikke helt hjem hos gutter som liker å svinge kjeppen i det salte element. Ble mye moro etter hvert. Underveis vartet Per og Bettina opp med nydelig asparges suppe med varme rundstykker. En kasse øl ble satt til disposisjon, hvis vi ville ha, hvis vi………

Været suger selvfølgelig. Så langt det verste vi har opplevd her nede på de 7 årene vi har arrangert tur, men stemningen er fin og ingen henger med hode. Gutta har vært ute en uværsdag før, samtidig som man savner grepet om kork håndtaket, men i morgen så………

Onsdag 20. mars

Vinden var i dag gått ned fra 21 sek. meter i kastet til 10 sek. meter. Vinden var fortsatt nordøst og snøen lavet ned. Vi dro alle til sydkysten etter frokost. På vei dit var det tidvis sære kjøreforhold, så det tok sin tid. Endelig skulle det bli flex i klingen, vel fortjent. Vi fisket hardt, få hvileskjær. Få fisk inne på kastehold, så det ligger mange kast bak de 5 sjøørretene vi fikk. Fiskene var fra drøye kiloen til 4,2 kg. Både farget og blank fisk. Den største hadde vært oppe og gytt, men var halvblank, godt i stand og sterk. Siden kamera var ett stykke unna tok vi ikke bilder, da fisken garantert ville dø innen kamera hadde vært på plass. En farget fisk var flott med fine tegninger og slett ikke tynn. Alle fisken falt for Jiggy fluer. Vi mistet ett par fisk også. Vannstanden er 40-50 cm under normalen. Selv surt vær har vi ikke vært kalde.

Trygve fant ett oppkom av vann mellom noen steiner. Vannet der holdt 6 grader. Ved normal vannstand ville oppkomet ligget under vann. Artig observasjon.

Været i morgen er stort sett det samme men noe mer vind igjen. God natt!

Torsdag 21. mars

En kald natt fører sjelden med seg noe godt morgen fiske etter sjøørret, når utgangspunktet er 1 grad i vannet. Noen av oss ville prøve å motbevise det. Fire minus og den kalde gufne nordøsten som har fulgt oss de siste tre dager, samt snø, så ble det bare utrivelig. Ingen kontakt med fisk, vi ga oss etter 2 timer og var til frokost god tid før ni.

Humøret var stigende etter fiske i går, så tiden etter frokost skulle brukes på sydkysten, selvsagt. Det var merkbart kaldere enn i går. Vannet på sydkysten var krystall klart men det urolige vannet som vinden skapte ga oss litt trua. Fisket var selvsagt tregt, men vi hadde tidvis litt moro med mindre sjøørret. Ved to anledninger på to forskjellige steder fikk noen av oss se fisk helt i overflaten. Et stim sjøørret skapte ”nervous water” Det ble en slags visuelt fiske og det er jo kult. Fiskene lå mellom 1-1,5kg blanke og spreke. Man drar ikke til Bornholm for den størrelse fisk, men når fisket er vanskelig og de store er utenfor kastehold er det ikke vanskelig å glede seg over de hendelsene som dukker opp.

Veiene her begynner å ligne fjellovergangene på Haukeli. Det blåser snø over veiene og det er mange steder vanskelig å se hva som er vei og hva som ikke er vei. Heldigvis finnes brøytepinner.

Siste fiskedag i morgen. Selv med tregt fiske går dagene unna, men vi har mye moro, med store bidrag fra Truls.

I morgen tidlig blir det ikke fiske, men vi er tilbake etter endt fiske. Det er snakk om at sola muligens skal vise seg, vel, vi får se.

Fredag 22. mars

Siste fiskedag ble den kaldeste. Vinden har økt på fra nordøst, samtidig er det kaldere lufttemperatur også, så dagen gjennom har ligget på 3,5-4 minus. Etter hvert tredje kast har lina fryst fast til stangringene, hendene er bra røde. Alt som har vært i vann etter utvading blir is glasert etter 2 minutter. Vi ser biler i grøfta, veier er ikke måkt fri for snø som vi er vant med hjemme. Tilgangen til fiskeplassene blir derfor dårlig og man får ikke fisket som normalt.

Noen få fisk ble det, flest grønlendere, altså ca 1 kg, største i dag var en farget på 1,7. Vi snakker totalt 5 fisk. Forholdene er verst tenkelig. Skulle jeg sette opp en værtype jeg absolutt ikke ville ha, ville jeg endt på denne ukas vær. Vi er på tur og vi har hatt mye moro, dagene har gått så altfor fort, ja faktisk.

Per og Bettina på Verona er oppgitt over været vi har hatt. Vi har dog ikke lidt noen nød matmessig. Topp mat, men altfor mye mat, vi har nok godt opp i vekt, ikke ned.

Trist for de som ikke har vært på Bornholm før og ikke få oppleve noe av det gode fiske som normalt er her, men de skal få muligheten neste år hvis de ønsker. Nordisk Fiskeutstyr sin gruppe dro i land størst/blankest fisk pokalen med 4,2 kg`s fisken. Det er jo stas. Totalt 18 fisk på 9 mann er ikke bra. Som nevnt tidligere har det vært det kaldeste været noensinne.

Ikke mye å melde herfra annet enn vær altså. De som kommer ned hit i påska for fiske bør ta med truger. Meldt fortsatt kaldt neste uke, så snøen forsvinner ikke dessverre.

Mat og vin nå, latteren sitter løst, så blir moro avslutning. Knæk og bræk!