Nettbutikk

Bornholm etter sjøørret vår 2014

Written by: runark
28.03.2014 15:09

Turen i år er flg. kunder med: Trygve Gullaksen, Pål Wefring, Bård Engebretsen, Erik Knudsen, Kai H. Henriksen, Tor A. Johansen, Jørgen Sannes, Erland Granheim, Finn C. Ryggetangen, Odd A. Waagsaas, Russel A. Jacobsen og undertegnede Runar Kabbe. Vi drar tiiiiidlig lørdag morgen. Eventyret starter søndag! Agghh, vi gleder oss.

Klikk link for bilder fra turen.

Søndag 30.03
Så er vi i gang! Vi fikk en ettermiddags økt på lørdag som ga 9 fisk, største 2,2 kg. Rimelig blank. I dag har vi hatt øst/sørøst vind. Veldig spak, kunne ønsket mer. Det er virkelig vårfølelse her. Rake motsetning av i fjor. Vannet holder 6-7 grader. Vi ser noen tobiser og en god mengde med lopper. Vi deler opp oss i grupper som vanlig. Sydkkysten har vært det vi har konsentrert oss om. Det ble 22 fisk i dag, største 2,4 kg, fler på 1,8 og 2kg. Fluene som har fanget fisk er Jiggy, CDC reker og Vaskebjørn.Vi er omtrent alene på Verona. Per og Bettina serverer solide måltider som vanlig. Sosialt på kvelden med øl og fiskeprat, fiske opplevelsene skal deles med fler. Skal få lagt ut noen bilder i morgen, forhåpentligvis i morgen etter frokost. Herlig start på turen med tilsammen 31 fisk.

Mandag 31.03
En morgen uten frost. I går måtte vi skrape is av bilen kl 05. Morgenens høydepunkt var sjøørreten til Kai Henrik, en flott fisk på 3,1kg. Tatt på en liten loppeflue.
Dagen har nesten vært vindfriog blankt klart vann er ikke gunstig for fiske. På ettermiddagen kom vinden fra nordvest. Med vinden kom fiske i gang. Totalt 27 fisk. Utenom den store morgen fisken ble det tatt en til på 3,1, samt flere på rundt 2 kg. Små fluer var rett medisin i dag, str 8-10 eller mindre. Det har vært vanskelig å finne fisk men når man finner de, blir det som regel mange på små områder.
God stemning som alltid gjennom dagen og rundt middagsbordet.
I morgen er det meldt vind fra øst, 6-8 sek. meter. Kald tåke kom sigende i kveld. Vi står opp til frokost kl 09. Alle trenger litt ekstra søvn. I morgen er dagen for en mykere start.
Sliter litt med bilder, nettet er ikke pålitelig men håper å ha på plass i morgen. God natt!

Tirsdag 01.04
Fisket startet etter frokost 09. Østlig vind, nesten sydøst 4-6 sek. meter. Kvelden før meldte de rein øst, så østkysten var stedet å fiske men siden de forandret værmelding til ett snev av sydøst, valgte vi sydkysten.Godt valg! Noen hadde morsomt fiske med lopper. Sjøørreten på kastehold gjorde "head and tail" vak. Fiskene lå mellom 1 og 2,5kg. Alle rimelig godt i stand. Noen blanke feite som dro ut av vannet i herlige hopp. Andre i gruppen fisket godt med Vaskebjørn. Bård hadde bla. to fisk mellom 2,5 og 3 kg på den flua. Heftig!
Dagen startet med skyer men etter hvert fikk solen godt tak og vårfølelsen var definitivt til stede. Luften var riktignok betydelig kaldere enn tidligere dager.
Rundt bordrunden hadde vi fisket godt iflg Per her på Verona. Hele 40 fisk hadde vi fått. Blandt de som allerede er nevnt ble det landet blank fisk på 2,6 kg, flere på rundt 2 kg. Latteren sitter løst om dagen, kaffen i sola smaker fortreffelig og sola varmer så godt at en øl eller to hører med ute ved kysten.
Bilder er desverre ett problem men de kommer. Det er fint å være norsk i Danmark.

Onsdag 03.04
Kald sørøst/øst vind preget dagen. Oppe i 10 sek.meter på det verste. Morgenøkten var rimelig bra fiskemessig men etter frokost gikk det bratt nedover. Vannstanden var synkende også. Vi besøkte alle kyststripene etter mat. Vanskelig forhold de fleste steder. Syntes også det var færre fiskere ute enn tidligere dager. Fisket har vært fint for oss men med betydelig værskifte var ikke ørreten i like godt slag i dag. Jiggy flue sto for 90% av fangsten i dag. Det ble landet 17 sjøørret med fisk på 3,3 og 2,6kg som de største, rimelig blanke fisk. De øvrige fisk lå på 1 til 2kg. Det har vært hyggelig lite av de skikkelig brune nedfalls fiskene så langt i år. Mild vinter har gitt fiskene mer tilgang til føde.
Dagen avsluttet med en real hagel skur. I morgen er det meldt samme vær desverre men optimismen er stor for å kroke enn real Bornholmer ørret, den kommer nok.

Torsdag 04.04
Ble ett par ekstra timer på øyet i dag i og med at vi sto opp til frokost 07. Morgen fisket har ikke gitt så mange fisk som man er vant til. vanntemp. går ned for hver dag. Vinden var kald fra nordøst, opp til 10-12 sek. meter i løpet av dagen. Fiskestedene blir derfor ikke mange og følelsen av at det er mange fiskere var merkbart. Vi, som de fleste andre fisket syd og vestkysten. Ut fra forholdene kom vi bra fra det, joda vi fisker hardt, står på. Har trua i hvert eneste kast. Det ble 27 sjøørret. De største lå på 4,7 (Tor Andre) og 4,1 (Trygve Gullaksen). Førstnevnte på vaskebjørn og den andre på ei lita loppe. Sjøørret på 2,7 og fler rundt 2 ble også landet. Det er bra med byttedyr, mye lopper og store stimer med tobiser ser vi gjennom fiskedagene. Bettet er best ettersom sola kryper høyere og høyere på himmelen.
Siste fiskedag i morgen, uka går for fort. Vi skal opp å fiske i første lyset.

Fredag 05.04
Vinden var allerede hard fra øst da vi ankom Raghammer Odde. Det ble vanskelig, ble lite effektivt, samt en del tang i vannet. Vi ga det en time, så dro vi til andre steder men fotsatt sydkysten.
Mens morgenøkta pågikk økte vinden i styrke. Rundt frokostbordet kl 09 var det ingen fisk landet. Jørgen mistet en fisk rundt de 3 kg. Den gikk av nærme hovkanten desverre, flua løsnet.
Etter frokost og fler kopper kaffe var det ut igjen. Første stopp ble Superbrugsen, Redbull og sjokolade ble kjøpt inn, standard prosedyre blitt.
Vinden fra nordøst og øst har gitt kald sur vind, dagen i dag var desverre ikke noe untak, den kaldeste faktisk. Vanntempraturen har gått ned og vannstand gått ned, 40 cm er ikke bra for fiske.
Dagen i dag ga bare 9 fisk, største 1,7 og 1,5kg, begge blanke og fine. Noen av gutta så jagende sjøørret på jakt etter tobis men de kom ikke helt på kasteavstand.
Vinden herjet med fluelina, harde kastevinder gjorde det ekstra krevende å kaste. Vinden lå på 11-12 sek. meter.
Vi har fått totalt 150 sjøørret, alle har landet fisk heldigvis. Alle fisk er satt tilbake utenom en. Det har heller ikke vært noen brune tynne nedfalsfisk men blanke eller halvblanke, heldigvis.Uken har rast unna og det har bare vært moro. Rundt frokost og middagsbordet er det liv og røre. God stemning, mange vitser og historier har gitt lattermusklene mosjon.
Per og Bettina står for strålende bevertning og MYE MAT!
Vi kommer tilbake neste år.
Det blir en jobb når jeg er hjemme med å få lagt til bilder til bloggen. Vært trøblete i år av flere årsaker, sånt skjer.

Takk til en strålende gjeng fluefiskere å få dele uka med!